Skip directly to content
Fejfájás

A fejfájást kiváltó pszichológiai okok csökkentése

Az emberi érzelmek kiváltó okai lehetnek a tenziós fejfájásnak. A harag érzése, vagy olyan pszichés állapotok, mint a szorongás gyakran hozhatók összefüggésbe a fejfájással.

Próbáljon meg lazítani

A vényköteles fájdalomcsillapítók használata mellett a relaxációs technikák is segíthetnek csökkenteni a fejfájást, hiszen a fejfájás az érzelmi és fizikai feszültség következménye. A technikák között találhatók egyszerűbbek, mint a mély légzés és a tempós séta, de vannak elme-kontroll technikák is, mint pl. a meditáció.

Alább néhány már kipróbált és bevált módszer olvasható.

Járjon el masszázsra

A masszázs fellazítja az izmokban és ínszalagokban lévő csomókat. Megmasszírozhatja a saját fejét, nyakát és a válla körüli területet, azonban, ideális esetben sokkal megnyugtatóbb, ha valaki más végzi a masszázst. A masszázstecnikák között szerepel az érintett területek dörzsölése és gyúrása, valamint nyomás alkalmazása a test speciális területein.

Vegyen egy mély lélegzetet

Ez a relaxációs technika bárhol végezhető. Vegyen lassú és mély lélegzetet, és inkább hasból lélegezzen, mint mellkasból. Az orrán keresztül szívja be a levegőt, fokozatosan teletöltve a tüdejét oxigénnel.  Fújja ki a levegőt lassan és teljesen. A mély légzés túl gyakori alkalmazásától szédülni kezdhet vagy hiperventilláció jelentkezhet, úgyhogy ne vigye túlzásba.

Próbálja ki a meditációt

A meditáció számos fizikai és emocionális haszonnal jár. A legideálisabb, ha naponta egyszer vagy kétszer 20 percig meditál, egy csendes helyen. Számos meditációs módszer létezik, így a legjobb, ha konzultál egy szakértővel, aki megfelelő technikákkal láthatja el.

Mozogjon

A fizikai aktivitás csökkentheti a stresszt, és a tenziós fejfájást kevésbé fájdalmassá és gyakorivá teheti. Mozogjon rendszeresen: próbáljon hetente háromszor legalább 15-20 percet mozogni. Nyújtsa és dolgoztassa meg az izmait olyan mozgásformával, amit élvez. Bármit választhat a tempós sétától kezdve az aerobik táncig vagy az úszásig.

Használjon fájdalomcsillapítót

A megelőző intézkedések kulcsfontosságúak a fejfájások elkerüléséhez. Azonban ha mégis kialakul a tenziós fejfájás, a legtöbb orvos vény nélkül kapható fájdalomcsillapító használatát javasolja. Azonban, mint bármilyen más gyógyszer esetében is, fontos, hogy  használat előtt olvassa el a betegtájékoztatót.

 

FONTOS MEGJEGYZÉS:

Bár a kisebb erősségű tenziós fejfájás az egyik leggyakoribb fejfájás típus, léteznek a fejfájásnak más formái is, mint a migrén, cluster vagy szinusz fejfájások, valamint a betegség vagy sérülés következtében kialakuló fejfájások. A legtöbb fejfájás nem igényel orvosi kezelést, azonban vannak olyan helyzetek, amikor szükséges felkeresni a szakorvost.

Forduljon kezelőorvosához, ha a fejfájása:

  • minden nap vagy nem a megszokott módon jelentkezik,

  • hirtelen és nagyon erősen jelentkezik,

  • egy fejet ért ütés után jelentkezik,

  • fokozatosan egyre fájdalmasabbá válik,

  • fizikai megterhelés következtében alakul ki,

  • összefüggésbe hozható vagy együtt jár lázzal, tarkómerevséggel, szem- vagy fülfájással, a szem és az arccsont feldagadásával és érzékenységével, kitartó hányingerrel vagy hányással, görcsökkel, eszméletvesztéssel, zavartsággal vagy látászavarral,

  • megakadályozza abban, hogy munkába járjon vagy más tevékenységet végezzen.

share