Skip directly to content
Hátfájás

3 technika, amivel javíthatjuk a testtartásunkat

A nem megfelelő testtartás fájdalmakhoz vezethet. Előzze meg ezekkel a tippekkel!

 

Mielőtt tovább olvasna, válaszoljon erre a kérdésre: Milyen az Ön testtartása ebben a pillanatban? Válaszoljon őszintén: Éppen görnyedten vagy a székbe süppedve ül felhúzott vállakkal?

A testtartásunkra gyakran csak utólag gondolunk, pedig számos okunk lenne rá, hogy komolyan vegyük és folyamatosan próbáljuk fejleszteni. Csak pár egészségügyi probléma, amit elkerülhet, ha helyes testtartással ül:

 

  • Fejfájás: Gyakran észreveszi, hogy görnyedten ül a fejét és a nyakát előrébb tartva? Ez a pozíció megfeszíti az áll alatti izmokat, ezáltal állkapcsi fájdalmak alakulhatnak ki.  A rossz testtartás a fejben lévő, a nyaki és a felső hátizmokat is megfeszítheti, ami lüktető fejfájáshoz vezethet.

 

  • Porckorong problémák: Idővel a helytelen ülés vagy állás – a korral járó természetes kopással együtt - olyan ortopédiai problémákhoz vezethet, mint például a porckorongsérv. Ennek másik oka lehet, ha rosszul tartjuk magunkat, miközben nehéz dolgokat emelünk (például a hátunkat hajlítjuk a lábunk helyett). Gondoljunk a porckorongokra úgy, mintha pici lekváros fánkocskák lennének, amik párnaként szolgálnak a csontok között a gerincoszlopban. A porckorongsérv akkor alakul, ki, mikor a fánkocska megreped, a lekvár pedig kiszivárog belőle, ez pedig irritálja a körülötte lévő idegeket, ezáltal hátfájáshoz vezethet.

 

  • Púpos hát: Ha nem teszünk semmit a helytelen testtartásunk javítása érdekében,  gerincünk meggörbülhet, ezt hívják púposságnak. Általában ez nem vezet problémákhoz (habár néhány esetben fájdalmat okoz), de ebben az állapotban a fejünk sokkal jobban előre dől, mint kellene.

 

  • Felső testi fájdalom: Az esetleges púpos hát és porckorongsérv kialakulása mellett, a helytelen testtartásból eredő fájdalom és merevség hát- és nyakfájáshoz vezethet. A görnyedés irritálja és szorítja az inakat a forgóízületben, ami által erős vállfájdalom alakulhat ki.

 

  • Alsó testi fájdalom: Felállás után érezte már magát nagyon merevnek? Vagy esetleg fáradtnak miután sokat állt? A rugalmasság hiánya, az izom kiegyensúlyozatlansága,  a csípő, a lábak vagy a boka rossz csatlakozása fájdalmat okozhat a csípőben, a térdben vagy a lábban.

 

Ha úgy érzi, hogy testtartása nem megfelelő, szánjon időt rá, hogy elolvassa az alábbi tippeket Alice Hollandtól! (Fizikoterapeuta, a Stride Strong Physical Therapy igazgatója, Oregon, Portland.)

“A testtartás javítása nehéz. Olyan, mint a diétázás, sok időbe telik.”- állítja Holland. - „De ne adja fel! Kezdetben próbálkozzon 15 percig, majd idővel egyre tovább, fokozatosan.“

 

1.  A fej: “Képzelje magát egy bábnak, hogy felemelik a feje tetejénél fogva egy zsinórral” – mondja Holland. Amikor ezt teszi, a feje, a nyaka és a válla a megfelelő pozícióba kerül.

 

2.  A medence: Gondoljon a medencéjére úgy, mint egy edényre, ami vízzel van megtöltve.  Ha megdönti az elejét vagy a hátulját, a víz kilöttyen – ezt pedig nem szeretnénk. Próbálja meg a medencéjét a talajjal párhuzamosan tartani, hogy a víz ne ömölhessen ki. Ebben a pozícióban lesz a gerince megfelelően elhelyezkedve.

 

3.  A láb: A nyomást egyenletesen kell elosztani a talpbetétben, hogy ne dőljünk se előre, se hátra. A lábak váll- vagy csípőszélességre legyenek egymástól.

 

Ha ezek a tippek nem válnának be, konzultáljon háziorvosával, hogy érdemes-e további kezelést igénybe vennie. Lehetséges, hogy az orvosa javasolni fogja, hogy konzultáljon egy fizikoterapeutával, ahol erősítő és nyújtó gyakorlatotokat sajátíthat el testtartásának javításának érdekében, vagy esetleg azt fogja javasolni, hogy egyeztessen időpontot vizsgálatra egy ortopédusnál.

 

Források:

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/adult-health/in-depth/posture-align-yourself-for-good-health/art-20269950
https://www.bhg.com/featured/StriveTMJCausingHeadache?sm_r=KVHfWp
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/herniated-disk/symptoms-causes/syc-20354095
https://medlineplus.gov/herniateddisk.html
https://orthoinfo.aaos.org/en/diseases--conditions/kyphosis-roundback-of-the-spine
https://www.bhg.com/featured/StriveWhenYourNeckAndShouldersHurt?sm_r=PFZfGe
https://stridestrong.com/alice-holland/

 

 

share