Skip directly to content
Hátfájás

Hátfájás kezelése és elkerülése

A derékfájdalom az egyik fő oka a mozgáskorlátozottságnak és a hatékonyság  csökkenésének. A legtöbb hátfájás kezelhető, és ez jó hír az emberek azon 85%-ának, akik felnőtt életük során valamikor derékfájdalomtól szenvednek. Úgyhogy üljön egyenesen és vessen egy pillantást a nyomasztó hátproblémák okaira és megoldásaira.

A hátfájás okai

Derékfájás előfordulhat túlsúlyos embereknél, illetve olyanoknál, akik rossz fizikai állapotban vannak, rossz a testtartásuk, vagy akik kénytelenek hosszú ideig ülni vagy állni.  Az izomhúzódás szintén kiváltó oka lehet a hátfájásnak, ami valamilyen nehéz dolog felemelésétől vagy a tárgyak helytelenül végrehajtott felemelésétől alakulhat ki. Továbbá több terhes nő is derékfájással küzd a terhesség alatt megnövedekett súly következében.

A hátproblémák további gyakori oka a porckopás (az „elhasználódás”), egy repedt csigolya (szószerinti „törött hát”), illetve az „elcsúszott” porckorongok vagy a porckorongsérv, melyek  súlyos egészségi állapotok, amiket szakorvosnak kell kezelnie.

A hátfájás kezelése és elkerülése

A hátfájás tekinthető a munkakiesés egyik legjelentősebb okának1. Azonban, a legtöbb hátprobléma kezelhető és gyógyítható.

Hogyan csökkenthető a hátfájás?

Bármit is sejt a hátfájása okának, az első lépés a kezelése során, hogy kikérje kezelőorvosa véleményét.

A hátsérülés vagy izomgörcsök jellegzetes kezelésének a menete az alábbi lehet:

  • Ágynyugalom néhány napon át, és általában visszafogottan szükséges mozogni, hogy ne súlyosbítsa a sérülést

  • Helyi kezelés forró  vagy hideg pakolás által, a sérülés típusától függően

  • Az érintett terület masszírozása, leginkább izomgörcsöknél

  • Vény nélkül kapható fájdalomcsillapító alkalmazása, mint pl. az Advil (ami ibuprofént tartalmaz)

Hogyan kerülhető el a hátfájás?

A helyes emelési technikák és a megfelelő tornagyakorlatok elsajátítása segíthet mindazoknak, akik még sosem tapasztaltak hátfájást, illetve akik krónikus fájdalomtól szenvednek.

EMELÉS

  • Mindig a térdeit hajlítsa be, és ne a derekát

  • Sose csavarja ki a derekát, amikor emel

  • Kerülje el, hogy bármit is a vállmagassága fölé emeljen

  • Kérjen segítséget nehéz tárgyak emelésekor

Miután a kezdeti tüneteket kezelték, kezelőorvosa mutathat Önnek néhány olyan gyakorlatot, melyeket kifejezetten a hát tartóizmainak az erősítésére fejlesztettek ki.

TESTARTÁS

  • Állás közben emelje meg enyhén az egyik lábát és gyakran cserélje meg a pozícióját

  • Járjon egyenes testtartással és viseljen kényelmes lábbelit

  • Ülés közben tartsa mindkét lábát a földön, a térdei legalább a csípőjével egy magasságban helyezkedjenek el, a hátát pedig támassza szorosan a szék támlájához

  • Vezetés közben állítsa olyan távolságba az ülését, hogy lábai kényelmesen elérjék a pedált, és mindkét kezét tartsa a kormányon

Mozogjon minden nap és fogyjon le, ha szükséges. Ne felejtsen el szüneteket is beiktatni a nap folyamán, hogy elkerülje a háta túlterhelését.

Hivatkozás:

1.    Cavanagh & Weinstein. “Low back pain: Epidemiology, Anatomy and Neurophysiology.” In: textbook of Pain, Wall D. & Melzack R. (eds) Churchhill Livingstone, 10994

share